Gå direkt till innehållet
Meny

Handelsregistrets prislistor och betalningsanvisningar

Behandlingsavgifter för anmälningar och ansökningar

De flesta anmälningar och ansökningar till handelsregistret är avgiftsbelagda. Vissa anmälningar kan du ge in utan avgift, till exempel adressändringar och nedläggningsanmälningar. Sådana anmälningar som du lämnar in endast till Skatteförvaltningen är också avgiftsfria.

Du kan lämna in anmälningar via e-tjänsten på ytj.fi och på blanketter

Du kan lämna in dina anmälningar till handelsregistret via e-tjänsten på ytj.fi eller på pappersblanketter.

Om det inte är möjligt att lämna in en anmälan för ett aktiebolag eller en filial via e-tjänsten på ytj.fi, kan du lämna in anmälan på webblankett.

E-tjänsten på ytj.fi beräknar behandlingsavgiften automatiskt. Du betalar avgiften i tjänsten efter att anmälan har undertecknats.

Om du lämnar in din anmälan på webb- eller pappersblankett, betala behandlingsavgiften på förhand och bifoga kvittot till anmälan. Läs mer i våra betalningsanvisningar.

Observera att behandlingsavgiften inte betalas på förhand för försenat bokslut och vissa ansökningsärenden. PRS skickar en faktura på behandlingsavgiften efter registreringen.

Gå till prislistan över behandlingsavgifter.

Avgifter för informationstjänster

Du kan köpa handelsregistrets informationstjänster, såsom registerutdrag eller bokslut, direkt från informationstjänsten Virre. Du kan betala produkterna med dina nätbankskoder eller ditt kreditkort. Gå till informationstjänsten Virre och prislistan.Öppnas i en ny flik

Om betalning på nätet inte är möjlig, kan du också beställa produkter genom att skicka in ett beställningsformulär. Då skickar vi dokumenten per post och avgiften faktureras separat. Läs mer om avgifterna eller gå till beställningsformuläret:

Gå till prislistorna över handelsregistrets informationstjänster och betalningsanvisningarna.

Gå till anvisningarna om dokumentbeställningar och beställningsformuläret.

Utskriftsversion Uppdaterad 20.09.2024