Miten teet edunsaajailmoituksen?
Tee maksuton edunsaajailmoitus YTJ-palvelussa. Ilmoittaminen paperilomakkeella on mahdollista vain poikkeustilanteissa.
Ilmoitus täytyy tehdä myös, jos yrityksellä ei ole rahanpesulain mukaisia edunsaajia tai he eivät ole yrityksen tiedossa. Lue lisää: Kuka on edunsaaja?
Ilmoituksen allekirjoittaa sama henkilö kuin yrityksen muutkin kaupparekisteri-ilmoitukset, esimerkiksi hallituksen jäsen, toimitusjohtaja, vastuunalainen yhtiömies tai kaupparekisteri-ilmoittamiseen valtuutettu asiamies. Lue lisää allekirjoittamisesta ytj.fi-sivulta.Avautuu uuteen välilehteen
Tällä sivulla on tietoa näistä:
- Näin ilmoitat YTJ-palvelussa
- Edunsaajien tietojen antaminen YTJ-palvelussa
- Mitä teet, jos ilmoittaminen YTJ-palvelussa ei onnistu?
- Miten valtuutat asiamiehen tekemään ilmoituksen?
- Vain poikkeustilanteissa ilmoitus tehdään paperilomakkeella
- Missä tilanteissa voit ilmoittaa paperilomakkeella?
- Miten teet ilmoituksen paperilomakkeella?
Näin ilmoitat YTJ-palvelussa
Tarvitset suomalaisen henkilötunnuksen ja lisäksi joko henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset, mobiilivarmenteen tai sirullisen henkilökortin (HST-kortti).
- Kirjaudu YTJ-palveluun suomi.fi:ssäAvautuu uuteen välilehteen. Sen jälkeen paina linkkiä "Tosiasialliset edunsaajat (omistajat)".
- Kirjoita kenttään yrityksen Y-tunnus ja paina "Jatka". Aloita edunsaajatietojen ilmoittaminen.
- Valitse ilmoituksen kieli. Vahvista, että sinulla on oikeus tehdä ilmoitus.
- Anna lisätietojen antajan yhteystiedot. PRH voi ottaa häneen yhteyttä, jos ilmoituksessa on jotakin epäselvää.
- Anna edunsaajien tiedot tai valitse, että edunsaajia ei ole tai he eivät ole yrityksen tiedossa. Edunsaajien tietojen antaminen YTJ-palvelussa.
- Hyväksy, allekirjoita ja lähetä ilmoitus. Ilmoitus on maksuton.
YTJ-palvelussa ilmoittamasi edunsaajatiedot voidaan rekisteröidä automaattisesti.
PRH lähettää ilmoituksen rekisteröinnistä edunsaajaotteen postitse ilmoituksen lisätietojen antajan osoitteeseen tai rekisterissä olevaan yrityksen osoitteeseen.
Kirjaudu YTJ-palveluun suomi.fi-tunnistuksessa.Avautuu uuteen välilehteen
Edunsaajien tietojen antaminen YTJ-palvelussa
Kun ilmoitat edunsaajia, paina painiketta "Lisää edunsaaja".
Anna edunsaajan henkilötiedot (edunsaaja on aina ihminen). Lue lisää: Kuka on edunsaaja?
Kohdassa "Omistusosuus, äänioikeus tai muu määräysvalta" anna tiedot edunsaajan omistusoikeuden tai äänimäärän osuudesta tai rastita, että rooli edunsaajana perustuu muuhun tosiasialliseen määräysvaltaan.
Huomaa: omistuksen tai äänimäärän osuuden täytyy olla vähintään 25,01 %. Muussa tapauksessa jätä kenttä tyhjäksi.
Jos edunsaajalla ei ole suomalaista henkilötunnusta, liitä ilmoituksen myöhemmässä vaiheessa kopio edunsaajan passista tai muusta henkilötodistuksesta.
Mitä teet, jos ilmoittaminen YTJ-palvelussa ei onnistu?
Ilmoittaminen YTJ-palvelussa ei onnistu yrityksen vastuuhenkilöltä, jos hänen suomalaista henkilötunnustaan ei ole rekisteröity kaupparekisteriin.
Näin on tilanteissa, joissa vastuuhenkilön tiedot on rekisteröity ennen vuotta 1994 tai hänellä ei ollut suomalaista henkilötunnusta silloin, kun hänen tietonsa rekisteröitiin.
Ilmoita vastuuhenkilön suomalainen henkilötunnus kaupparekisteriin, jotta ilmoittaminen onnistuu jatkossa. Ilmoitus on maksuton. Lue lisää: Näin ilmoitat pelkän henkilötunnuksen kaupparekisteriin.
Katso myös poikkeustilanteet, joissa ilmoituksen voi tehdä paperilomakkeella.
Miten valtuutat asiamiehen tekemään ilmoituksen?
Ilmoittamisen voi hoitaa yrityksen puolesta myös kaupparekisteri-ilmoittamiseen valtuutettu asiamies, esimerkiksi tilitoimiston työntekijä.
Valtuutuksen annat YTJ-palvelussa. Huomaa: et voi antaa valtuutusta Suomi.fi-valtuudet-palvelussa.
- Katso opasvideo valtuuttamisesta PRH:n YouTube-kanavalla.Avautuu uuteen välilehteen
- Lue lisää valtuuttamisesta ytj.fi-sivuilta.Avautuu uuteen välilehteen
Vain poikkeustilanteissa ilmoitus tehdään paperilomakkeella
Missä tilanteissa voit ilmoittaa paperilomakkeella?
Voit tehdä ilmoituksen paperilomakkeella ainoastaan jossakin seuraavista tilanteista:
1. Kenelläkään yrityksen vastuuhenkilöistä ei ole YTJ-palvelun vaatimia tunnistautumisvälineitä eli suomalaista henkilötunnusta ja lisäksi henkilökohtaisia verkkopankkitunnuksia, mobiilivarmennetta tai sirullista henkilökorttia (HST-kortti) eikä mahdollisuutta saada niitä.
Yrityksen vastuuhenkilöitä ovat:
- hallituksen jäsenet (myös varajäsenet, jos varsinainen jäsen on estynyt)
- toimitusjohtaja
- avoimen yhtiön yhtiömies
- kommandiittiyhtiön vastuunalainen yhtiömies.
2. Yritysmuodolle ei voi tehdä edunsaajailmoitusta YTJ-palvelussa
Edunsaajailmoituksen tekeminen YTJ-palvelussa ei ole mahdollista näille yritysmuodoille:
- vakuutusyhdistys
- asumisoikeusyhdistys
- eurooppalainen taloudellinen etuyhtymä
- hypoteekkiyhdistys
- ulkomainen trusti.
3. Avoimen yhtiön yhtiömiehinä tai kommandiittiyhtiön vastuunalaisina yhtiömiehinä on ainoastaan yrityksiä.
Miten teet ilmoituksen paperilomakkeella?
Tallenna lomake omalle koneellesi täyttämistä varten. Täytä ja tulosta lomake.
Avaa ja tallenna lomake: Edunsaajailmoitus (pdf, 0.2 MB)
Liitä mukaan kopio edunsaajan passista tai muusta henkilöllisyystodistuksesta, jos hänellä ei ole suomalaista henkilötunnusta.
Jos valtuutettu allekirjoittaa ilmoituksen, liitä mukaan yksilöity valtakirja oikeaksi todistettuna kopiona tai avoin asianajovaltakirja alkuperäisenä.
Lähetä lomake ja mahdolliset liitteet PRH:een suojatussa sähköpostissa skannattuina tiedostoina. Valitse viestin vastaanottajaksi "Edunsaajatietojen ilmoittaminen". Lue ohjeet ja siirry lähettämään suojattua sähköpostia.