Ändring av företagsinteckningarnas inbördes förmånsrättsordning
En intecknings förmånsrätt i förhållande till andra inteckningar som fastställts i samma företags egendom bestäms enligt ansökningsdagen för inteckningen som kan ändras vid behov. Ansökan kan lämnas in av gäldenären eller borgenären.
Ansökan ska dateras och undertecknas av sökanden eller av ett ombud som hen skriftligen har befullmäktigat.
Handlingar som behövs:
1) ansökan
2) pantskuldebreven i original med inteckningsbevis
3) gäldenärens samtycke när borgenär är sökande
4) samtycke från de inteckningshavare vars ställning försvagas genom ändringen
5) fullmakt om ansökan är undertecknad av ombud
Behandlingsavgift
Behandlingsavgiften är 200 euro. Vi fakturerar behandlingsavgiften när vi har behandlat ärendet. För faktureringen tar vi ut ett faktureringstillägg på 6,50 euro.
Hur lämnar jag in ansökan till PRS?
Skicka undertecknad ansökan med bilagor till:
Patent- och registerstyrelsen
Företagsinteckningsregistret
00091 PRH
Du kan också
- lämna in ansökan med bilagor i vår besökskundtjänst i Helsingfors. Gå till kundtjänstens kontaktuppgifter.
- skicka ansökan, kopior av pantskuldebrev samt eventuella andra bilagor till: yrityskiinnitysrekisteri@prh.fi.
Obs! Om du skickar din ansökan per e-post, skickar vi anvisningar och en färdigt ifylld blankett för att lämna in pantskuldebreven i original till oss. Du får anvisningarna och blanketten per e-post efter att vi har tagit din ansökan upp till behandling.