Gå direkt till innehållet
Meny

Ändringsanmälningar till föreningsregistret

Registrerade föreningar måste hålla sina uppgifter i föreningsregistret uppdaterade.

Patent- och registerstyrelsen (PRS) gör sina anteckningar i föreningsregistret utifrån föreningars anmälningar. Vi registrerar de anmälda uppgifterna om anmälningarna uppfyller de krav som föreningslagen ställer och om det inte finns något lagenligt hinder mot registreringen. Läs mer om handläggningen av föreningsregisteranmälningar.

Hur kontrollerar jag uppgifterna i registret?

Du kan kontrollera registeruppgifter i föreningsregistrets informationstjänst. En del av uppgifterna är gratis, men om du vill få uppgifter om till exempel namntecknarna i en förening, måste du köpa ett elektroniskt registerutdrag. Gå till föreningsregistrets informationstjänst för att kontrollera föreningens registeruppgifter. Öppnas i en ny flik

Hur korrigerar eller kompletterar jag anmälan?

Om föreningens anmälan inte kan registreras som sådan, ger vi anmälaren möjlighet att komplettera och korrigera anmälan och lämna in ytterligare material till föreningsregistret. Gå till våra anvisningar för hur du korrigerar och kompletterar anmälan.

Vilka ändringar ska jag anmäla till föreningsregistret?

Lämna in en ändringsanmälan till föreningsregistret när en registrerad förenings

Lämna in en ändringsanmälan också när du registrerar styrelsen eller ändrar uppgifter om en registrerad styrelse. Gå till våra anvisningar för hur du ändrar styrelsens uppgifter.

Du kan lämna in ändringsanmälningar på nätet i vår e-tjänst eller på pappersblanketter. Om du lämnar in anmälan på pappersblankett, är handläggningstiden längre jämfört med e-anmälan.

Gå till e-tjänsten för att lämna in en anmälan till föreningsregistret.


Om föreningen har upphört med sin verksamhet och beslutat att upplösa sig, lämna in en anmälan om upplösning. Gå till våra anvisningar för anmälan om upplösning (nedläggning) av föreningen.

Utskriftsversion Uppdaterad 28.10.2024