PRS ansvarsrapport 2023 – Vi förbinder oss till ansvarsfull verksamhet
Patent- och registerstyrelsen (PRS) har publicerat ansvarsrapporten för 2023. I rapporten berättar vi om vårt arbete för att främja hållbar utveckling och vi följer upp förverkligandet av de FN:s mål för hållbar utveckling som vi har valt ut.
Socialt ansvar: Personalens välbefinnande, jämlikhet och jämställdhet i centrum
Vårt sociala ansvar består framför allt av ansvar för arbetstagarnas välfärd och av kompetensutveckling. Vi vill minska ojämlikheten och öka jämställdheten mellan könen. Det har vi också lyckats med. År 2023 steg den totala arbetstillfredsställelsen till den högsta nivån i mäthistorien (4,1). Enligt undersökningen är personalen också nöjd med det jämlika bemötandet.
Ekonomiskt ansvar: Hållbar användning av medel
Vårt ekonomiska ansvar består bland annat av hållbar användning av medel, lagenlig verksamhet och uppdaterade registeruppgifter.
Vår ekonomi förblev stabil. Av registeruppgifterna har till exempel bokslutsuppgifternas täckning i handelsregistret ständigt förbättrats. År 2023 inkluderades riskhantering i PRS hela verksamhet. Vi vidtog också flera åtgärder för att främja verkställandet av sanktioner i upphandlingsprocessen.
Intressentgruppsansvar: Intressentgruppsarbete för våra kunders bästa
Målet för intressentgruppsarbetet är att det ska vara strategiskt och målinriktat. Ämbetsverkets nya strategi blev klar våren 2023. Bakgrunden till strategiarbetet var det identifierade behovet av att kontinuerligt förnya och utveckla verksamheten i enlighet med föränderliga externa faktorer, kundbehov och intressentgruppers förväntningar.
Vi samarbetade i stor utsträckning med våra intressentgrupper för att stödja företagen i alla skeden av verksamheten samt för att skapa förutsättningar för digital ekonomi i projektet Företagets digitala ekonomi. Vi medverkade också i flera nätverk.
Serviceansvar: Vi utvecklar tjänster enligt våra kunders behov
Vi gör kunderna delaktiga i utvecklingen av våra tjänster så att de fungerar, är tillgängliga för alla och smidiga att använda. Ett av våra viktigaste servicedesignprojekt under 2023 gällde förnyelsen av webbplatserna prh.fi och ytj.fi.
Vi utvecklar kontinuerligt våra elektroniska tjänster. Graden av elektronisk ärendehantering vid PRS har ökat stadigt under de senaste åren. År 2023 var den genomsnittliga graden av elektronisk ärendehantering 93,5 procent.
Under 2023 rapporterades inga dataintrång eller allvarliga överträdelser av informationssäkerheten. Vid PRS observerades inte heller några allvarliga dataskyddsincidenter. Vi genomförde en webbutbildning om informationssäkra verksamhetssätt för hela personalen.
Miljöansvar: Ansvar som tjänsteproducent och beställare
Målet är att vårt koldioxidavtryck ska vara på en hållbar nivå i rollen som tjänsteproducent men också i rollen som beställare och kund. Vi lyckades minska energiförbrukningen i våra lokaler på Sörnäs strandväg 13. PRS gynnar ekologiskt hållbara upphandlingar.
Bekämpning av oegentligheter
Vid PRS observerades inga oegentligheter eller brott i anslutning till hanteringen av ekonomin under 2023. En intern kanal för anmälningar om oegentligheter öppnades. Vi inledde också arbetet med att införa en verksamhets- och rapporteringsmodell som bekämpar korruption. Dessutom effektiviserade vi det nationella verkställandet av sanktioner. Vi fortsatte också att utveckla registret över förmånstagare för att säkerställa att uppgifterna är aktuella.
Personalens förslag till ansvarsfullt agerande
Under 2023 ombads personalen att ge förslag till åtgärder som främjar våra ansvarsmål. Vi fick 78 förslag. Ledningen behandlade förslagen och valde en del av dem som främjande åtgärder från och med 2024.
Läs mer i PRS ansvarsrapport.Öppnas i en ny flik
För mer information kontakta
Anna Lauttamus-Kauppila
Direktör
Tfn 029 509 5800
anna.lauttamus-kauppila(at)prh.fi