Gå direkt till innehållet
Meny

Anvisningar för registrering som hållbarhetsrevisor

Vem kan registrera sig?

De här anvisningarna gäller hållbarhetsrevisorer som registreras med stöd av en övergångsbestämmelse i revisionslagen.

De som kan registrera sig som hållbarhetsrevisorer med stöd av revisionslagens övergångsbestämmelse är personer

  1. som har godkänts som revisorer före den 1 januari 2024
  2. vars godkännandeförfarande har inletts före den 1 januari 2024 och som godkänns som revisor senast den 31 december 2025.

Därtill förutsätter registrering att du har deltagit i yrkesmässig utbildning ordnad av en revisorsförening eller någon annan organisation. Den yrkesmässiga utbildningen ska omfatta minst 30 timmars studier i hållbarhetsrapportering och hållbarhetsgranskning. Bifoga till registreringsblanketten utbildningsanordnarens intyg över och redogörelse för utbildningen.

Vad förutsätter registreringen?

Enligt regeringens proposition om revisionslagen ska de revisorer som registreras dessutom uppfylla följande förutsättningar för GR-revisorer:

  • Sökanden är inte försatt i konkurs, sökanden har inte meddelats näringsförbud, sökanden är inte omyndig, sökandens handlingsbehörighet har inte begränsats och för sökanden har ingen intressebevakare förordnats.
  • Sökanden har inte genom sin verksamhet visat sig vara olämplig för uppdraget.

Vad innebär det i praktiken att godkännandeförfarandet har inletts före den 1 januari 2024?

Att godkännandeförfarandet har inletts innebär i praktiken att något av följande uppfylls:

  • Du har den 31 december 2023 ett giltigt tillstånd att delta i GR-examen men du har ännu inte avlagt GR-examen. I sådana fall har ditt tillstånd att delta beviljats 2018 eller därefter. Dessutom måste du godkännas som GR-revisor före den 1 januari 2026.
  • Du har avlagt GR-examen med godkänt resultat före den 1 januari 2024 men du har ännu inte godkänts som GR-revisor. Dessutom måste du godkännas som GR-revisor före den 1 januari 2026.
  • Din ansökan om återställande av godkännande som GR-revisor har kommit in till PRS före den 1 januari 2024. Dessutom måste du godkännas som GR-revisor före den 1 januari 2026.

När kan jag ansöka om registrering?

Du kan ansöka om registrering från och med den 1 januari 2024. Du ska lämna in ansökan om registrering senast den 31 december 2027.

Hur registrerar jag mig som hållbarhetsrevisor?

Ansök om HBR-registrering med en registreringsblankett som finns på Patent- och registerstyrelsens (PRS) webbplats. Öppna registreringsblanketten här.Öppnas i en ny flik Bifoga nödvändiga bilagor till blanketten.

Bifoga följande uppgifter till blanketten:

Intygen från Rättsregistercentralen och MDB får vara högst tre månader gamla. Du kan beställa de här myndighetsintygen redan i god tid innan du skickar in din registreringsansökan till PRS.

Därtill beställer och granskar PRS straff- och bötesregisterutdrag för dem som ansöker om HBR-registrering för att kontrollera sökandenas lämplighet när registreringsblanketten har kommit in till PRS.

HBR-registreringen är avgiftsfri.

Handläggning av ansökningar

Observera att det kan ta upp till två veckor innan vi får de beställda straff- och bötesregisterutdragen. När vi har handlagt din ansökan, får du ett beslut om att dina uppgifter har registrerats i registret över revisorer. Efter den slutförda registreringen kan du använda beteckningen hållbarhetsrevisor (HBR).

Vem måste delta i examen för hållbarhetsrevisor?

Om du inte omfattas av revisionslagens övergångsbestämmelse, måste du avlägga examen för hållbarhetsrevisor (HBR-examen) för att bli hållbarhetsrevisor. PRS ordnar HBR-examen för första gången 2025. Vi kommer att uppdatera information om examen på vår webbplats senare.

Utskriftsversion Uppdaterad 01.01.2024