Hur ansöker jag om designregistrering?
Ansök inte om registrering förrän designen av din produkt är färdig och din avsikt är att marknadsföra produkten i exakt den form som anges i ansökan.
När du har en färdig produkt, fundera över på vilket sätt produkten borde designregistreras. I de flesta fall kan produkten registreras som helhet, exempelvis kombination av sits och bord. I vissa fall är det däremot bra att i stället registrera en del eller en detalj av produkten, exempelvis bordpartiet av en kombination av sits och bord.
Du kan ansöka om registrering med en e-ansökan eller genom att fylla i en pappersblankett.
Läs följande innan du fyller i din ansökan:
- Hur ska designen visas i ansökan med hjälp av fotografier eller teckningar?
- Hur ska produkten benämnas och produktklassen anges?
- Vad innebär prioritet?
- Vem kan ansöka om designregistrering?
- Hur anlitar jag ett ombud?
- Vad innebär hemlighållande av ansökan, det vill säga att man skjuter upp offentliggörandet av en design?
- Hur betalar jag?
Du kan inte göra ändringar i din design efter att ansökan lämnats in
Huvudregeln är att du inte kan göra ändringar i din design efter att ansökan om registrering lämnats in till oss.
Ibland kan det hända att det efter inlämningen visar sig att du behöver göra små ändringar i produkten, som inte ändrar designens helhetsintryck. I sådana fall överväger vi om ändringarna kan godkännas.
Observera att ingen ny design kan läggas till i ansökan efter att ansökan lämnats in.
E-ansökan är förmånligare än pappersansökan
E-ansökan omfattar fem steg och kan lämnas in på svenska eller finska. Du betalar ansökningsavgiften via din nätbank i det sista steget i ansökningsblanketten. Den som betalar avgiften är också undertecknare av ansökan. Efter betalningen återvänder du till tjänsten, där mottagningen av din ansökan bekräftas.
Lämna in ansökan på nätet.Öppnas i en ny flik
Du kan också skicka in din pappersansökan per e-post
Du som ansöker om registrering, eller ditt ombud, ska underteckna pappersansökan.
Du kan skicka in din ansökan som e-postbilaga. Då är det viktigt att underskriften syns i din ansökan men du behöver inte skicka in ansökan i original till oss.
Kom ihåg att bifoga en kopia på kvittot över betald ansökningsavgift.