Gå direkt till innehållet
E-tjänster
Kontakta oss
Meny

Komplettera eller korrigera anmälan i handelsregistret

Vi skickar en rättelseuppmaning till den som lämnar in anmälan om vi inte kan registrera anmälan som sådan.

I rättelseuppmaningen sätter vi ut en tidsfrist för att rätta eller komplettera anmälan. Tidsfristen är vanligen en månad.

Anmälan förfaller om de begärda korrigeringarna inte lämnas in inom utsatt tid. I sådana fall återbetalar vi inte behandlingsavgiften.

Hur svarar jag på en rättelseuppmaning?

Du kan svara på en rättelseuppmaning i e-tjänsten på ytj.fi eller på pappersblankett.

Gör så här när du svarar i e-tjänsten på ytj.fi

  1. Logga in i tjänsten. Du behöver en finländsk personbeteckning och därtill antingen personliga nätbankskoder eller ett mobilcertifikat eller ett chipförsett personkort (EID-kort).
  2. Välj ”Skicka din korrigering” i tjänsten.
  3. Ange företagets FO-nummer samt registrerings- eller diarienummer för anmälan som ska korrigeras. Du hittar uppgifterna i rättelseuppmaningen.
  4. Lägg till de begärda uppgifterna som Word- eller PDF-filer och skicka.
  5. Tjänsten meddelar när försändelsen har kommit fram och korrigeringen har skickats till handelsregistret för behandling.

Logga in i e-tjänsten på ytj.fi genom att använda Suomi.fi-identifikation.Öppnas i en ny flik

Gör så här när du svarar på blankett

  1. Spara blanketten på din dator för ifyllning. Öppna rättelseblanketten. (pdf, 235,9 KB)Öppnas i en ny flik
  2. Använd personuppgiftsblanketten för att anmäla dina personuppgifter. Se till att du inte anger personbeteckningar eller personers hemadresser på andra anmälningsblanketter. Öppna personuppgiftsblanketten. (pdf, 723,9 KB)Öppnas i en ny flik
  3. Handla enligt anvisningarna på blanketten. När du anmäler personbeteckningar, skicka blanketterna per post (adressen: PRS – Skatteförvaltningen, Företagsdatasystemet, PB 2000, 00231 Helsingfors) eller per skyddad e-post.
Utskriftsversion Uppdaterad 13.11.2024