Komplettera eller korrigera anmälan i handelsregistret
Vi skickar en rättelseuppmaning till den som lämnar in anmälan om vi inte kan registrera anmälan som sådan.
I rättelseuppmaningen sätter vi ut en tidsfrist för att rätta eller komplettera anmälan. Tidsfristen är vanligen en månad.
Anmälan förfaller om de begärda korrigeringarna inte lämnas in inom utsatt tid. I sådana fall återbetalar vi inte behandlingsavgiften.
Hur svarar jag på en rättelseuppmaning?
Du kan svara på en rättelseuppmaning i e-tjänsten på ytj.fi eller på pappersblankett.
Gör så här när du svarar i e-tjänsten på ytj.fi
- Logga in i tjänsten. Du behöver en finländsk personbeteckning och därtill antingen personliga nätbankskoder eller ett mobilcertifikat eller ett chipförsett personkort (EID-kort).
- Välj ”Skicka din korrigering” i tjänsten.
- Ange företagets FO-nummer samt registrerings- eller diarienummer för anmälan som ska korrigeras. Du hittar uppgifterna i rättelseuppmaningen.
- Lägg till de begärda uppgifterna som Word- eller PDF-filer och skicka.
- Tjänsten meddelar när försändelsen har kommit fram och korrigeringen har skickats till handelsregistret för behandling.
Logga in i e-tjänsten på ytj.fi genom att använda Suomi.fi-identifikation.Öppnas i en ny flik
Gör så här när du svarar på blankett
- Spara blanketten på din dator för ifyllning. Öppna rättelseblanketten. (pdf, 235,9 KB)Öppnas i en ny flik
- Använd personuppgiftsblanketten för att anmäla dina personuppgifter. Se till att du inte anger personbeteckningar eller personers hemadresser på andra anmälningsblanketter. Öppna personuppgiftsblanketten. (pdf, 723,9 KB)Öppnas i en ny flik
- Handla enligt anvisningarna på blanketten. När du anmäler personbeteckningar, skicka blanketterna per post (adressen: PRS – Skatteförvaltningen, Företagsdatasystemet, PB 2000, 00231 Helsingfors) eller per skyddad e-post.
Utskriftsversion
Uppdaterad 13.11.2024