Gå direkt till innehållet
E-tjänster
Kontakta oss
Meny

Börs­bo­lag och an­dra sto­ra fö­re­tag: Läm­na in håll­bar­hets­rap­port som del av di­gi­talt boks­lut till han­dels­re­gi­stret

Stora börsbolags och andra stora företags inlämning av bokslut till handelsregistret ändras från och med räkenskapsperioder som började den 1 januari 2024. Stora företag måste lämna in en hållbarhetsrapport som en del av bokslutets verksamhetsberättelse, och alla bokslutshandlingar måste lämnas in i digital form.

Vilka företag gäller ändringen 2025?

I år gäller ändringarna i anmälan följande stora företag:

  • stora börsbolag som redan tidigare varit skyldiga att rapportera icke-finansiella uppgifter
  • företag av allmänt intresse som under räkenskapsperioden haft i genomsnitt 500 anställda
  • moderföretag i företag av allmänt intresse, vars koncern haft i genomsnitt 500 anställda under räkenskapsperioden.

Vi har skickat de här företagen ett brev om ändringarna via e-post.

Vad ändras i inlämningen av bokslut?

De företag som är skyldiga att hållbarhetsrapportera kan inte längre lämna in bokslutet tillsammans med skattedeklarationen, utan bokslutet måste lämnas in direkt till handelsregistret.

Hållbarhetsrapporten måste bifogas till verksamhetsberättelsen, och den lämnas in som en del av bokslutet.

Börsbolag som rapporterar enligt ESEF-kraven lämnar också i fortsättningen in bokslutet som ett ESEF-paket i zip-format. Däremot måste andra hållbarhetsrapporterande företag lämna in alla handlingar gällande bokslutet eller koncernbokslutet i webbformat (XHTML).

Hur anmäler jag uppgifterna till handelsregistret?

Företag som upprättar ESEF-bokslut lämnar in digitalt bokslut via den nya e-tjänsten på ytj.fi som öppnas i maj 2025. Vi meddelar när tjänsten öppnas.

För att lämna in anmälan via e-tjänsten på ytj.fi behöver du en finländsk personbeteckning och därtill antingen personliga nätbankskoder, ett mobilcertifikat eller ett certifikatkort. Någon av följande personer kan underteckna anmälan via tjänsten:

  • styrelsens ordförande eller vice ordförande
  • en styrelseledamot eller suppleant
  • verkställande direktören eller hens ställföreträdare
  • ett ombud som i e-tjänsten på ytj.fi auktoriserats att underteckna företagets anmälningar.

Ett annat alternativ är att lämna in anmälan via vår webblankett från och med maj 2025. Följande företag lämnar in sitt bokslut via webblanketten: kreditinstitut och försäkringsinrättningar som inte upprättar ESEF-bokslut och företag som inte kan underteckna anmälan via e-tjänsten på ytj.fi.

Läs våra anvisningar om anmälan på prh.fi.Öppnas i en ny flik


Förfrågningar:

Patent- och registerstyrelsen (PRS)
digitilinpaatos@prh.fi

Utskriftsversion Uppdaterad 24.04.2025