Företag: så här registrerar du personändringar snabbare i handelsregistret
En del av företagens ändringsanmälningar om ansvarspersoner handläggs automatiskt vid handelsregistret. Automatiserat beslutsfattande gör att registreringen av exempelvis nya styrelseledamöter sker mycket snabbare.
De viktigaste förutsättningarna för att personändringar ska kunna registreras automatiskt är att företaget lämnar in sin anmälan via e-tjänsten på ytj.fi och att en sådan redan registrerad ansvarsperson undertecknar anmälan som fortsätter som ansvarsperson. I sådant fall kan uppgifterna registreras inom drygt ett dygn räknat från betalning och inlämning av anmälan.
Däremot tar registreringen en längre tid, för tillfället ungefär två veckor, om till exempel undertecknaren av anmälan inte ännu är en registrerad ansvarsperson i företaget eller om en person som anmäls har begärt registreringsförbud.
I e-tjänsten på ytj.fi kan anmälarna inte önska ett visst registreringsdatum. Därför rekommenderar vi att du anmäler ändringar av ansvarspersoner när de kan föras in i handelsregistret genast.
Om du lämnar in anmälan via e-tjänsten på ytj.fi, bifogar du inga beslut om val av personer till uppdrag (exempelvis ett bolagsstämmoprotokoll). Företaget måste dock ha ett beslut om valet, eftersom vi vid behov kan begära det för handläggningen av anmälan.
Vad är automatiserat beslutsfattande?
Vid automatiserat beslutsfattande handlägger PRS anmälningar genom automatisk databehandling utan att en handläggare separat granskar och godkänner beslutet.
Efter handläggningen skickar vi ett handelsregisterutdrag till företaget. På utdraget anges om registreringen har gjorts automatiskt och var det finns ytterligare information om automatiserat beslutsfattande. Läs mer om automatisk registrering av personändringar.
För mer information kontakta:
Handelsregistrets rådgivning
E-post: neuvonta.kaupparekisteri(a)prh.fi
Tfn 029 509 5040 mån–fre kl. 9.00–15.00