Gå direkt till innehållet
Meny

Förening: se till att uppgifterna i registret är uppdaterade

Registrerade föreningar ska se till att deras uppgifter i föreningsregistret är uppdaterade.

Lämna in en ändringsanmälan när föreningens

  • adress
  • stadgar
  • namntecknare eller
  • styrelse ändras.

Ändring av föreningens namn eller hemort förutsätter ändring av stadgarna.

Det är frivilligt att anmäla styrelsen till registret.

Föreningsmötet väljer styrelseordföranden och styrelsemedlemmarna. Dessutom väljs föreningens namntecknare som enligt namnteckningsbestämmelsen i stadgarna har rätt att uträtta ärenden i föreningens namn antingen ensam eller tillsammans med någon annan.

I synnerhet nya namntecknare ska anmälas till föreningsregistret utan dröjsmål, eftersom olika aktörer i samhället använder föreningsregistret för att kontrollera namnteckningsrätten av personer som företräder en förening. Läs mer om ändring av namntecknare.

Börja med att kontrollera uppgifterna

Innan du lämnar in en ändringsanmälan kan du kontrollera de uppgifter som redan finns i registret i föreningsregistrets informationstjänst. En del av uppgifterna är avgiftsbelagda. Genom att köpa ett elektroniskt registerutdrag i tjänsten får du ta del av bland annat namntecknaruppgifter. Gå till föreningsregistrets informationstjänst.Öppnas i en ny flik

Lämna in anmälan på nätet

Det enklaste och förmånligaste sättet att anmäla ändringar är via föreningsregistrets e-tjänst. Underteckna anmälan i e-tjänsten och betala sedan avgiften antingen i nätbanken eller med kreditkort.

Vem som helst kan fylla i anmälan och godkänna den för att vänta på underskrift.

När anmälan är godkänd, meddela dess ärendenummer till föreningens styrelseordförande. Du kan även skicka en inbjudan till att underteckna anmälan från e-tjänsten till ordförandens e-postadress. Med ärendenumret hittar ordföranden den anmälan som väntar på underskrift i tjänsten.

Efter att anmälan har undertecknats kan vem som helst betala avgiften i e-tjänsten.

E-anmälan undertecknas av ordföranden. Därför måste han eller hon ha personliga nätbankskoder eller ett mobilcertifikat (mobil-ID).

Gå till e-tjänsten för att lämna in en anmälan till föreningsregistret.Öppnas i en ny flik

Följ anmälans framskridande

I föreningsregistrets informationstjänst kan du följa hur handläggningen av din anmälan framskrider.

Gå till föreningsregistrets informationstjänst.

Ytterligare information:

PRS kundtjänst

E-post: neuvonta.yhdistysasiat(a)prh.fi

Tfn 029 509 5959 mån–fre kl. 9–15

Utskriftsversion Uppdaterad 12.08.2024