Gå direkt till innehållet
Meny

Aktiebolag och andelslag: Se till att bokslut har registrerats i handelsregistret

Aktiebolag och andelslag måste lämna in sitt bokslut till handelsregistret för varje räkenskapsperiod inom åtta månader från räkenskapsperiodens utgång.

Patent- och registerstyrelsen (PRS) fakturerar en behandlingsavgift för bokslut som lämnas in för sent. Hösten 2025 börjar PRS påföra en förseningsavgift för bokslut. Förseningsavgiften gäller räkenskapsperioder som går ut i december 2024 eller senare. Beloppet på förseningsavgiften beror på förseningens längd, men det kommer i varje fall att vara högre än den behandlingsavgift som faktureras för förseningar idag.

I sista hand kan företaget riskera att bli avregistrerat ur handelsregistret om det inte lämnar in sitt bokslut inom utsatt tid trots PRS uppmaningar.

Så här ser du till att bokslutet kommer in till handelsregistret i tid och att ditt företag får besked från PRS om eventuella brister:

1) Bifoga bokslutet till skattedeklarationen på rätt sätt

De flesta företag lämnar in fastställt bokslut tillsammans med skattedeklarationen. Bokslutet måste lämnas in tillsammans med skattedeklarationen exakt enligt Skatteförvaltningens anvisningar för att bokslutet ska förmedlas till PRS handelsregister.

Bokslutet förmedlas från Skatteförvaltningen till handelsregistret inom cirka en vecka. Läs mer om att lämna in bokslutet tillsammans med skattedeklarationen.

2) Kontrollera att bokslutet finns i handelsregistret

Se till att företagets bokslut för varje räkenskapsperiod har registrerats i handelsregistret. Vi skickar ett handelsregisterutdrag när bokslutet har registrerats.

Du kan också kontrollera saken via PRS informationstjänst Virre, där du kan se företagets handelsregisteruppgifter. I Virre kan du ladda ner ett kostnadsfritt handelsregisterutdrag med företagets uppdaterade registeruppgifter, inklusive bokslut. Gå till informationstjänsten Virre.Öppnas i en ny flik

3) Se till att företagets adress- och kontaktuppgifter är uppdaterade

PRS skickar ett uppmaningsbrev till företaget om det finns oklarheter i anmälan eller om det saknas nödvändiga uppgifter i handelsregistret. Vi skickar uppmaningen till företagets adress som registrerats i företags- och organisationsdatasystemet på ytj.fi. Det ligger alltså i företagets intresse att kontaktuppgifterna i datasystemet på ytj.fi är uppdaterade.

Du kan göra en adressändring utan kostnad, och den börjar gälla genast. Läs våra Öppnas i en ny flikanvisningar om adressändring.Öppnas i en ny flik


För mer information kontakta

Handelsregistrets rådgivning
E-post: neuvonta.kaupparekisteri(a)prh.fi
Tfn 029 509 5040, vardagar mån–fre kl. 9–15

Utskriftsversion Uppdaterad 26.09.2024