Gå direkt till innehållet
Meny

Företag: anteckning görs i handelsregistret, om förmånstagaruppgifterna inte är uppdaterade

Patent- och registerstyrelsen (PRS) ser till att uppgifterna om verkliga förmånstagare är uppdaterade i handelsregistret. PRS gör nu en anteckning i företagets uppgifter, om det enligt en tillsynsanmälan till PRS finns brister eller inkonsekvenser i företagets förmånstagaruppgifter, och företaget inte kontrollerar uppgifterna inom utsatt tid.

Banker, bokföringsbyråer eller andra enligt penningtvättslagen rapporteringsskyldiga lämnar in en tillsynsanmälan till PRS, om de uppgifter som de fått skiljer sig från företagets förmånstagaruppgifter som finns antecknade i handelsregistret.

PRS skickar det företag som är föremål för tillsynsanmälan ett brev där företaget uppmanas att bekräfta handelsregisteruppgifterna eller rätta till bristerna. Läs mer om brevet och om anteckningen om förmånstagaruppgifterna.

Gör så här om du får ett brev från PRS

Om PRS skickar dig ett brev gällande tillsynsanmälan om förmånstagaruppgifterna, kontrollera företagets förmånstagaruppgifter via e-tjänsten på ytj.fi. Kontrollera i synnerhet personerna, ägarandelarna och rösträttsandelarna.

I de flesta fall är de verkliga förmånstagarna ägare i företaget. Läs mer om förmånstagare.

Ange uppgifter som har ändrats eller bekräfta att uppgifterna är korrekta och markera att de har kontrollerats.

Gå till e-tjänsten på ytj.fi.Öppnas i en ny flik

Vad händer om företaget inte vidtar åtgärder inom utsatt tid?

Om företaget inte kontrollerar eller ändrar de registrerade uppgifterna inom utsatt tid, gör PRS en anteckning i handelsregistret att det enligt en tillsynsanmälan finns brister eller inkonsekvenser i företagets förmånstagaruppgifter.

PRS skickar företaget ett beslut om anteckningen och ett särskilt förmånstagarutdrag som visar anteckningen.


För mer information kontakta:

Handelsregistrets rådgivning
Tfn 029 509 5040
Mån–fre kl. 9.00–15.00

Utskriftsversion Uppdaterad 06.10.2023