Muutosilmoitukset yhdistysrekisteriin
Rekisteröidyn yhdistyksen täytyy pitää yhdistyksen tiedot ajan tasalla yhdistysrekisterissä.
PRH tekee merkinnät yhdistysrekisteriin ilmoitusten perusteella. PRH rekisteröi ilmoitukset, kun yhdistyslaissa asetetut edellytykset
täyttyvät, eikä lakiin perustuvaa estettä rekisteröimiselle ole. Lue yhdistysrekisteri-ilmoituksen käsittelystä PRH:ssa.
Miten tarkistat rekisteröidyt tiedot?
Rekisterissä olevat tiedot voi tarkistaa PRH:n yhdistysrekisterin tietopalvelusta. Osa tiedoista on saatavissa maksutta, mutta esimerkiksi yhdistyksen nimenkirjoittajia koskevat tiedot edellyttävät sähköisen rekisteriotteen ostamisen. Siirry yhdistysrekisterin tietopalveluun tarkistamaan yhdistyksestä rekisteröidyt tiedot.Avautuu uuteen välilehteen
Miten korjaat tai täydennät ilmoitusta?
Jos yhdistyksen ilmoitus ei ole sellaisenaan rekisteröitävissä, PRH antaa ilmoittajalle tilaisuuden täydentää ja korjata ilmoitustaan ja toimittaa yhdistysrekisteriin lisäselvityksiä. Siirry ohjeisiin, miten korjaat ja täydennät ilmoitusta.
Mitä ilmoitat yhdistysrekisteriin?
Tee muutosilmoitus yhdistysrekisteriin, kun rekisteröidyn yhdistyksen
- osoite- ja yhteystiedot muuttuvat
- hallituksen puheenjohtaja ja nimenkirjoittajat vaihtuvat
- säännöt muuttuvat.
Esimerkiksi yhdistyksen nimen muuttaminen edellyttää sääntöjen muuttamista.
Tee muutosilmoitus myös, kun rekisteröit ja tai muutat rekisteröidyn hallituksen tietoja. Siirry ohjeisiin, miten muutat hallituksen tietoja.
Voit tehdä muutosilmoitukset netissä sähköisessä palvelussa tai paperilomakkeella. Jos teet ilmoituksen paperilomakkeella, käsittelyaika on pitempi kuin netissä ilmoitettaessa.
Siirry tekemään sähköinen ilmoitus yhdistysrekisteriin.
Huomaa: Jos yhdistyksen toiminta on lakannut ja yhdistys on päätetty purkaa, tee purkautumisilmoitus. Siirry ohjeisiin, miten ilmoitat yhdistyksen purkamisen (lopettaminen).