Tilintarkastusyhteisöjen laaduntarkastus
Kansainvälisen laadunhallintastandardin (ISQM 1) mukaan tilintarkastusyhteisön on suunniteltava, otettava käyttöön ja pidettävä toiminnassa tilinpäätöksiin kohdistuvia tilintarkastuksia tai
yleisluonteisia tarkastuksia taikka muita varmennus- tai liitännäispalvelutoimeksiantoja koskeva laadunhallintajärjestelmä, jonka avulla se saa kohtuullisen varmuuden siitä, että
(a) tilintarkastusyhteisö ja sen henkilöstö täyttävät velvollisuutensa ja suorittavat toimeksiannot
ammatillisten standardien sekä sovellettavien säädöksiin ja määräyksiin perustuvien vaatimusten
mukaisesti ja
(b) raportit, jotka tilintarkastusyhteisö tai toimeksiannosta vastuulliset henkilöt antavat
toimeksiannoista, ovat olosuhteisiin nähden asianmukaisia.
ISQM 1 -standardin mukaan laadunhallintajärjestelmä koskee seuraavia kahdeksaa komponenttia:
- tilintarkastusyhteisön riskienarviointiprosessi
- hallinto ja johtaminen
- relevantit eettiset vaatimukset
- asiakassuhteiden ja yksittäisten toimeksiantojen hyväksyminen ja jatkaminen
- toimeksiannon suorittaminen
- resurssit
- informaatio ja kommunikaatio ja
- seuranta- ja korjaamisprosessi.