Siirry suoraan sisältöön
Valikko

PRH:n asiakirjapalvelu tavaramerkki- ja malliasioissa

PRH:n asiakirjapalvelussa voi vastaanottaa ja ladata tavaramerkkeihin, mallioikeuksiin, patentteihin ja hyödyllisyysmalleihin liittyviä PRH:n asiakirjoja sähköisesti. Palvelua käytetään verkkoselaimella ja se on tarkoitettu paljon IPR-hakemuksia tekeville yrityksille ja asiamiehille.

Palvelun käyttö vaatii tunnistautumisen Suomi.fi-tunnistuksen kautta, valtuutuksen ja PRH:lle annettavan suostumuksen sähköiseen lähettämiseen. PRH:n asiakirjapalvelua on myös mahdollista käyttää koneellisen rajapinnan (API) kautta, jolloin asiakasjärjestelmä tunnistetaan PRH:n hyväksymällä varmenteella.

Siirry PRH:n asiakirjapalveluun (käyttö vaatii suostumuksen, valtuutuksen ja tunnistautumisen).Avautuu uuteen välilehteen

Jos olet kiinnostunut vastaanottamaan asiakirjoja myös patentti- ja hyödyllisyysmalliasioissa, lue lisäksi ohjesivu Patentit-osiossa.

Suostumus sähköiseen lähettämiseen

Yritysten, jotka haluavat asiakirjapalvelun käyttöönsä, pitää antaa PRH:lle suostumus sähköiseen lähettämiseen.

Jos yrityksesi on kiinnostunut ottamaan asiakirjapalvelun käyttöön tavaramerkki- ja mallioikeusasioissa tai haluatte ilmoittaa muutoksia käytössä olevaan palveluun, lähetä sähköpostia osoitteeseen tmposti@prh.fi.

Valtuuksien antaminen ja pyytäminen Suomi.fi-valtuuksissa

Kun yritys on antanut suostumuksen PRH:lle asiakirjapalvelun käytöstä, yrityksen pitää vielä antaa valtuus henkilöille, jotka halutaan PRH:n asiakirjapalvelun käyttäjiksi. Valtuus annetaan Suomi.fi-valtuuksissa, jota hallinnoi Digi- ja väestötietovirasto (DVV). Myös käyttäjiksi nimetyt henkilöt voivat pyytää valtuutta Suomi.fi-valtuuksissa yritykseltä, jonka puolesta asioivat asiakirjapalvelussa. Valtuutus on sähköinen valtakirja, jonka tiedot tallennetaan valtuusrekisteriin.

Valtuuden antaminen ja pyytäminen vaativat Suomi.fi:ssä hyväksyttävän tunnistautumisvälineen eli pankkitunnukset, mobiilivarmenteen tai varmennekortin.

Siirry Suomi.fi-valtuuksiin antamaan tai pyytämään valtuuksia.Avautuu uuteen välilehteen

Palvelun periaatteet ja sovellettava lainsäädäntö

Asiakirjan tiedoksisaantipäivämäärä, josta mahdollinen valitusaika alkaa, on se päivä, jolloin asiakirja liitteineen on noudettu PRH:n asiakirjapalvelusta. Asiakirjan voi noutaa palvelusta seitsemän päivän ajan siirtohetkestä. Seitsemän päivän jälkeen asiakirja, jota ei ole noudettu, poistuu palvelusta ja PRH lähettää sen tulostettuna postitse, kuten laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa edellyttää.

Asiakirjat, jotka on noudettu palvelusta seitsemän päivän sisällä, säilyvät siellä 90 päivän ajan. Palvelusta saa mainitun 90 päivän ajan ladattua myös aikaisemmin noudetun asiakirjan tiedoksisaantitodistuksen. Palveluun siirretyistä asiakirjoista ilmoitetaan automaattisella sähköpostiviestillä. Viesti sisältää linkin, josta saa tunnistautumisen jälkeen ladattua päätöksen liitteineen tiedostopakettina.

Jos PRH:n asiakirjapalvelun toiminta on keskeytynyt, päätökset lähetetään paperisena.

Päätösten lähettämisessä noudatetaan lakia sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003).

Tulostettava versio Viimeksi päivitetty 16.01.2024