Siirry suoraan sisältöön
Palvelut netissä
Yhteystiedot
Valikko

Tavaramerkin hakeminen

Tavaramerkkiä haetaan sähköisesti

Tavaramerkkiä haetaan käyttämällä sähköistä tavaramerkin asiointipalvelua. Tunnistautuminen palveluun tapahtuu verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Jätettyäsi hakemuksen palvelussa saat vahvistuksen siitä, että hakemus on saapunut perille.

Siirry hakemaan tavaramerkkiä sähköisessä asiointipalvelussamme.

PRH voi hyväksyä paperilla tai sähköpostin liitteenä jätetyn hakemuksen vain erityisestä syystä. Lue lisää erityisistä syistä sivun lopusta.

Ennen kuin ryhdyt täyttämään hakemusta

Mieti etukäteen seuraavat asiat:

Tavaramerkin hakijan pikaoppaasta saat tietoosi tärkeimmät rekisteröinnin edellytykset ja parannat merkkisi rekisteröinnin todennäköisyyttä. Siirry pikaoppaaseen.

Hakemuksen vireilletulo ja hakemispäivä

Hakemuksen vireilletulo tarkoittaa hakemuksen käsittelyn alkua PRH:ssa. Kun hakemus tulee vireille, se saa hakemuspäivän.

Vireilletulon edellytykset

Jotta hakemus tulee vireille ja saa hakemispäivän, tulee sen sisältää seuraavat tiedot:

  • Hakijan riittävät tunnistetiedot. Tunnistetietoja ovat yrityksen tai henkilön nimi, Y-tunnus tai luonnollisten henkilöiden osalta henkilötunnus sekä yhteystiedot.
  • Tavara- ja palveluluettelo, jossa haettavat tavarat ja palvelut on selvästi ja täsmällisesti yksilöity.
  • Haettava tavaramerkki, joka on esitetty selkeästi ja täsmällisesti. Merkki pitää kuvata siten, että se voidaan esittää tavaramerkkirekisterissä ja että yleisö pystyy hahmottamaan suojan selkeän ja täsmällisen kohteen. Hakemuksessa voi olla kerrallaan vain yksi merkki. Merkin eri versiot voi halutessaan hakea erillisinä hakemuksina.

Lisäksi hakemusmaksu pitää maksaa ennen kuin hakemuksen katsotaan tulleen vireille. Jos vireilletulon edellytykset eivät täyty, PRH ottaa yhteyttä hakijaan ja pyytää täydentämään hakemusta. Vasta kun nämä asiat ovat kunnossa, hakemus saa hakemispäivän.

Tavaramerkki saa suojaa hakemispäivästä alkaen myöhemmin vireille tulleita hakemuksia vastaan.

Tavaramerkkiä ei voida muuttaa hakemuksen jättämisen jälkeen

Kun hakemus on tullut vireille, itse tavaramerkkiä ei pääsääntöisesti voida enää muuttaa. Vain sellaiset hyvin vähäiset muutokset, joiden johdosta merkin kokonaisvaikutelma ei muutu, saattavat olla mahdollisia. Myöskään uusia tavaroita tai palveluita ei voi lisätä vireille tulon jälkeen.

Aina on kuitenkin mahdollista jättää uusi hakemus, jos haluaa hakea muutettua merkkiä tai laajentaa tavara- ja palveluluetteloa.

Miten teet sähköisen hakemuksen?

Ennen kuin pääset täyttämään hakemusta, sinut ohjataan tunnistautumaan palveluumme suomi.fi -sivustolla. Tunnistautumisessa voit käyttää henkilökohtaisia verkkopankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta.

Sähköisessä hakemuksessa on tunnistautumisen jälkeen viisi vaihetta:

  1. Tavaramerkin tiedot
  2. Tavaroiden tai palvelujen ilmoittaminen
  3. Hakijan tiedot
  4. Hakemuksen tarkistus ja maksaminen
  5. Vastaanottotodistus


Hakemuksen lopussa sinut ohjataan verkkopankkiin maksamaan hakemusmaksu. Maksamisen jälkeen palaudut takaisin palveluun, jossa saat vahvistuksen, että PRH on vastaanottanut hakemuksesi.

Siirry tekemään tavaramerkkihakemus asiointipalvelussa.Avautuu uuteen välilehteen

Milloin voit jättää hakemuksen paperilla tai sähköpostin liitteenä?

Tavaramerkkiä haetaan käyttämällä sähköistä palvelua. PRH voi hyväksyä paperilla tai sähköpostin liitteenä jätetyn hakemuksen vain erityisestä syystä.

Erityisiä syitä voivat olla esim. tekninen tietoliikennekatkos tai -häiriö, jonka vuoksi sähköinen palvelu ei ole käytössä. Myös se, että hakijalla ei ole todellista mahdollisuutta sähköisen palvelun käyttöön, voidaan katsoa erityiseksi syyksi. Erityinen syy on esimerkiksi se, jos hakijalla ei ole tunnistautumisvälineitä eikä myöskään mahdollisuuksia niiden hankkimiseen. Pelkkä tunnistautumisvälineen puuttuminen ei siis ole riittävä syy.

Ulkomaalaiset hakijat ja ulkomaalaiset asiamiehet, joilla ei ole mahdollisuutta tunnistautua verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella Suomi.fi –palvelussa, voivat jättää hakemuksen paperilla tai sähköpostilla.

Tällä hetkellä Alankomaista, Belgiasta, Espanjasta, Italiasta, Itävallasta, Kroatiasta, Kyprokselta, Latviasta, Lichtensteinista, Liettuasta, Luxemburgista, Maltalta, Portugalista, Puolasta, Ruotsista, Saksasta, Slovakiasta, Sloveniasta, Tanskasta, Tsekin tasavallasta ja Virosta on mahdollista tunnistautua eIDAS-tunnistusvälineellä.

Tulostettava versio Viimeksi päivitetty 12.08.2024