Siirry suoraan sisältöön
Valikko

Yhdistys: Pidä tietosi rekisterissä ajan tasalla

Rekisteröidyn yhdistyksen täytyy pitää tietonsa ajan tasalla yhdistysrekisterissä.

Tee muutosilmoitus, kun yhdistyksen
  • osoite
  • säännöt
  • nimenkirjoittajat tai
  • hallitus vaihtuvat.

Yhdistyksen nimen tai kotipaikan muuttaminen edellyttää sääntöjen muuttamista.

Hallituksen ilmoittaminen rekisteriin on vapaaehtoista.

Yhdistyksen kokouksessa valitaan hallituksen puheenjohtaja ja hallituksen jäsenet. Lisäksi yhdistykselle valitaan nimenkirjoittajia, joilla sääntöjen mukaan on oikeus asioida yhdistyksen nimissä nimenkirjoitusmääräyksen mukaisesti joko yksin tai yhdessä jonkun kanssa.

Erityisesti uusien nimenkirjoittajien tiedot kannattaa ilmoittaa yhdistysrekisteriin viivytyksettä, koska yhteiskunnan eri toimijat tarkastavat yhdistyksen puolesta toimivan henkilön nimenkirjoittamisoikeuden yhdistysrekisteristä. Lue lisää nimenkirjoittajatietojen muuttamisesta prh.fi:ssä.

Tarkista ensin tiedot

Ennen muutosilmoituksen tekemistä voit tarkistaa rekisterissä jo olevat tiedot yhdistysrekisterin tietopalvelusta. Osa tiedoista on maksullisia. Ostamalla palvelusta sähköisen rekisteriotteen voit tutustua muiden muassa nimenkirjoittajatietoihin. Siirry yhdistysrekisterin tietopalveluun.Avautuu uuteen välilehteen

Tee ilmoitus netissä

Muutosilmoitus on kätevintä ja edullisinta tehdä netissä yhdistysrekisterin sähköisessä asiointipalvelussa. Siellä myös allekirjoitat ilmoituksen ja lopuksi maksat sen joko verkkopankissa tai luottokortilla.

Kuka tahansa voi laatia ilmoituksen ja hyväksyä sen odottamaan allekirjoitusta.

Kun ilmoitus on hyväksytty, anna yhdistyksen hallituksen puheenjohtajalle ilmoituksen asiointitunnus. Voit myös lähettää kutsun allekirjoittamiseen asiointipalvelusta henkilön sähköpostiin. Asiointitunnuksella puheenjohtaja löytää palvelusta allekirjoitusta odottavan ilmoituksen.

Kun ilmoitus on allekirjoitettu, kuka tahansa voi maksaa sen asiointipalvelussa.

Sähköisen ilmoituksen allekirjoittaa puheenjohtaja. Tätä varten hänellä täytyy olla omat henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenne.

Siirry tekemään sähköinen ilmoitus yhdistysrekisteriin.

Voit seurata ilmoituksen etenemistä

Voit seurata ilmoituksesi käsittelytilannetta yhdistysrekisterin tietopalvelussa.Avautuu uuteen välilehteen

Lisätietoa:
PRH:n asiakaspalvelu
sähköposti: neuvonta.yhdistysasiat(a)prh.fi
puh. 029 509 5959 ma–pe klo 9–15
Lisää yhteystietoja prh.fi-sivuilla

Tulostettava versio Viimeksi päivitetty 12.08.2024