Siirry suoraan sisältöön
Valikko

Yritys: näin saat henkilömuutokset nopeammin kaupparekisteriin

Osa yritysten vastuuhenkilöiden muutosilmoituksista käsitellään kaupparekisterissä automaattisesti. Automaattinen päätöksenteko nopeuttaa huomattavasti esimerkiksi uusien hallituksen jäsenten rekisteröimistä kaupparekisteriin.

Tärkeimmät edellytykset henkilömuutoksen automaattiselle rekisteröinnille ovat, että yritys tekee ilmoituksen netissä YTJ-palvelussa, ja ilmoituksen allekirjoittaa jo rekisterissä oleva vastuuhenkilö, joka jatkaa vastuuhenkilön tehtävässä. Silloin tiedot voidaan rekisteröidä hieman yli vuorokaudessa ilmoituksen maksamisesta ja lähettämisestä.

Sen sijaan rekisteröinti kestää kauemmin, tällä hetkellä noin kaksi viikkoa, jos esimerkiksi ilmoituksen allekirjoittajaa ei ole vielä rekisteröity yrityksen vastuuhenkilöksi tai ilmoitettava henkilö on tehnyt rekisteröintikiellon.

YTJ-palvelussa ilmoittaja ei voi toivoa rekisteröintipäivää. Siksi suosittelemme ilmoittamaan vastuuhenkilön muutokset silloin, kun ne voidaan merkitä heti kaupparekisteriin.

Kun ilmoitat YTJ-palvelussa, et liitä päätöstä henkilön valinnasta tehtävään (esimerkiksi yhtiökokouksen pöytäkirjaa). Yrityksellä täytyy kuitenkin olla henkilön valintaa koskeva päätös, jonka voimme tarvittaessa pyytää ilmoituksen käsittelyä varten.

Mitä on automaattinen päätöksenteko?

Automaattisessa päätöksenteossa PRH käsittelee ilmoituksen automaattisella tietojenkäsittelyllä ilman, että asian käsittelijä erikseen tarkistaa ja hyväksyy päätöksen.

Ilmoituksen käsittelyn jälkeen lähetämme yritykselle kaupparekisteriotteen. Siinä kerrotaan, jos rekisteröinti on tehty automaattisesti, ja mistä saa lisätietoja automaattisesta päätöksenteosta. Lue lisää henkilömuutosten automaattisesta rekisteröinnistä.


Lisätiedot:

Kaupparekisterin neuvonta
sähköposti: neuvonta.kaupparekisteri(a)prh.fi
p. 029 509 5900 arkisin ma–pe klo 9–15

Tulostettava versio Viimeksi päivitetty 16.10.2024